Raportul SUA privind traficul de persoane 2013
30-09-2013
Raportul SUA privind traficul de persoane 2013

Romania (Nivelul 2)

 
Romania este tara de origine, tranzit si destinatie pentru barbati, femei si copii traficati in scopul muncii fortate, precum si pentru femei si copii traficati in scopul exploatarii sexuale. Un numar semnificativ de victime traficate in Europa provin din Romania. Barbati, femei si copii din Romania sunt traficati catre tari europene, inclusiv Austria, Azerbaidjan, Cipru, Republica Ceha, Danemarca, Elvetia, Franta, Germania, Grecia, Italia, Lituania, Olanda, Marea Britanie, Norvegia, Polonia, Slovacia, Slovenia, Spania si Suedia, in scopuri de munca fortata in agricultura, gospodarii, hoteluri si industrie, precum si pentru cersetorie fortata si furt. Barbati, femei si copii din Romania sunt traficati catre tari europene, inclusiv Belgia, Cipru, Elvetia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Malta, Olanda, Portugalia, Slovenia, Spania, Suedia si Ungaria in scopuri de exploatare sexuala. Copiii reprezinta cel putin o treime dintre victimele traficului de persoane din Romania. Majoritatea covarsitoare a traficantilor care recruteaza si exploateaza cetateni romani sunt de origine romana. In general acestia isi aleg victimele din randul aceluiasi grup etnic, sau din randul propriilor rude. Frecvent, traficantii exploateaza victimele in Romania inainte de a le transporta in strainatate pentru prostitutie sau munca fortata. Guvernul Romaniei a semnalat cresterea gradului de sofisticare a grupurilor infractionale romanesti, inclusiv prin transportarea victimelor in diferite tari din Europa pentru a testa slabiciunile sistemului de aplicare a legii din fiecare tara. Romania este tara de destinatie pentru un numar mic de victime ale traficului de persoane, inclusiv pentru persoane traficate in scopuri de exploatare sexuala din Moldova si pentru persoane traficate in scopuri de munca fortata din Banglades si Serbia. Fetele si baietii din Romania, in special cei ai caror parinti sunt plecati la munca in strainatate, pot deveni victime ale traficului in scopuri sexuale pe teritoriul Romaniei. Guvernul si reprezentantii ONG-urilor au semnalat o crestere a numarului de victime cu dizabilitati.
 
Guvernul Romaniei nu indeplineste intru totul standardele minime in vederea eliminarii traficului de fiinte umane; totusi, guvernul depune eforturi semnificative in acest sens. Guvernul a continuat sa identifice un numar mare de victime si a coordonat un mecanism national de referire a victimelor catre furnizorii de ingrijire corespunzatoare. Cu toate acestea, pentru al patrulea an consecutiv, guvernul nu a acordat fonduri ONG-urilor care ofera asistenta victimelor traficului de persoane si nu a asigurat in Bucuresti adaposturi destinate in exclusivitate adultilor si copiilor victime ale traficului de persoane. In perioada de referinta, numarul de urmariri in justitie si condamnari pentru trafic de persoane a crescut semnificativ, iar autoritatile au continuat sa condamne o mare parte a infractorilor la inchisoare. Agentia nationala guvernamentala care coordoneaza lupta impotriva traficului de persoane a desfasurat mai multe campanii campanii creative cu scopul de a creste gradul de constientizare de catre populatie.
 
Recomandari pentru Romania: reluarea finantarii programelor de asistenta a victimelor traficului de persoane, inclusiv alocarea unor fonduri pentru ONG-urile care ofera diferite servicii victimelor; cresterea calitatii serviciilor oferite victimelor, asigurarea unei ingijiri substantiale prin consiliere psihologica, reabilitare si alte activitati de asistenta a victimelor; construirea la Bucuresti a unui adapost destinat in exclusivitate victimelor traficului de persoane repatriate; eliminarea restrictiilor de miscare impuse victimelor pe perioada plasarii in centrele finantate de guvern in cazul in care ele nu vizeaza siguranta victimelor; imbunatatirea eforturilor de identificare a potentialelor victime in randul categoriilor vulnerabile de populatie, precum imigrantii fara documente de identitate, muncitorii straini, populatia de etnie roma si copiii care cersesc sau se prostitueaza; imbunatatirea eforturilor de identificare a potentialelor victime in randul categoriilor vulnerabile de populatie, precum imigrantii fara documente de identitate, muncitorii straini, populatia de etnie roma si copiii care cersesc sau se prostitueaza; anchetarea amanuntita si demararea urmaririi penale in cazurile de presupusa complicitate a functionarilor guvernamentali la acte de trafic de persoane si pedepsirea cu inchisoarea a functionarilor statului condamnati pentru asemenea infractiuni; imbunatatirea eforturilor de strangere a informatiilor referitoare la infractiunile de trafic de fiinte umane pedepsite prin Legea nr. 678/2001 si alte legi relevante, prin elaborarea de statistici diferite pentru traficul de fiinte umane in scopuri de exploatare sexuala si pentru traficul de fiinte umane in scopuri de munca fortata; luarea in considerare a acordarii de drept de munca strainilor care au fost victime ale traficului de persoane pe perioada permiselor de sedere temporara; continuarea organizarii de cursuri pe tema sensibilitatii victimelor pentru judecatori; infiintarea unei functii de raportor la nivel national care sa asigure evaluari independente periodice ale politicilor nationale in acest domeniu.
Inceperea urmaririi penale
In perioada de referinta, Guvernul Romaniei si-a intensificat substantial eforturile de aplicare a legii, incepand urmarirea penala intr-un numar mare de cazuri si efectuand anchete comune cu autoritatile omologe de aplicare a legii din Europa. Romania interzice orice forma de trafic de fiinte umane prin Legea nr. 678/2001, care prevede pedepse cu inchisoarea intre 3 si 15 ani. Aceste pedepse sunt suficient de severe si proportionale cu pedepsele prevazute pentru alte infractiuni grave, cum este violul. In anul 2012, autoritatile au anchetat 867 de cazuri de trafic de fiinte umane, in timp ce in 2011 fusesera anchetate 897 cazuri. In 2012, guvernul a trimis spre acuzare 667 de persoane si a condamnat 427 pentru trafic de fiinte umane, in comparatie cu 480 persoane puse sub acuzare si 276 persoane condamnate in 2011. Guvernul nu dispune de statistici diferentiate privind traficul de persoane in scopuri de exploatare sexuala si traficul de persoane in scopuri de munca fortata. desi a semnalat faptul ca cel putin 77 dintre anchete vizeaza cazuri de exploatare de minori in scopuri de munca fortata, iar 396 vizeaza cazuri de trafic de persoane in scopuri de exploatare sexuala. In ceea ce priveste procentul de copii care cad victime traficului de persoane, s-a constatat ca 255 dintre cele 427 de persoane condamnate au fost judecate in baza articolului de lege care se refera la „traficul de minori” si nu in baza articolului mai general ce se refera la „traficul de persoane”. Guvernul a raportat ca aproximativ trei sferturi dintre traficantii condamnati (334 din 427) au primit pedepse cu inchisoarea intre 1 si 15 ani. Autoritatile romane de aplicare a legii au inclus anchetatori si procurori specializati in traficul de persoane in diviziile lor de lupta impotriva criminalitatii organizate. Guvernul a organizat programe specializate de pregatire pentru anchetatori, desi s-a semnalat ca acestea nu au subliniat in mod corespunzator faptul ca victimele traficului de persoane nu ar trebui urmarite penal pentru actiunile pe care le comit in perioada in care sunt traficate. In cursul anului, autoritatile romane au desfasurat 94 de anchete comune cu institutiile omologe din mai multe tari europene. Spre deosebire de anul 2011, cand niciun suspect nu a fost extradat din Romania, in 2012, guvernul a extradat 16 suspecti de infractiuni de trafic de persoane. Guvernul nu a raportat niciun caz de anchetare, urmarire penala sau condamnare a vreunui angajat al guvernului pentru complicitate la trafic de persoane.
 
Protectia victimelor traficului de fiinte umane
In perioada de referinta, guvernul roman a facut eforturi reduse de a proteja si acorda asistenta victimelor traficului de fiinte umane, in ciuda faptului ca numarul de victime identificate a fost in continuare mare. Guvernul a semnalat identificarea a 1.041 victime in 2012, comparativ cu cele 1.043 victime identificate in 2011. 526 de persoane, aproximativ jumatate din numarul total de victime, au fost traficate in scopul exploatarii sexuale, in timp ce 410 au fost traficate in scop de munca fortata. Alte victime au fost fortate sa cerseasca, sa fure, sau sa participe la realizarea de materiale pornografice. Numarul de copii victime ale traficului de persoane a crescut de la 319 la 370 in 2012. 492 dintre victime au fost traficate pe teritoriul tarii.
 
Pentru al patrulea an la rand, guvernul nu a reusit sa aloce fonduri ONG-urilor care ofera servicii victimelor traficului de persoane. Lipsa fondurilor a redus nivelul de asistenta furnizata de ONG-uri. Guvernul a continuat programul national de identificare a victimelor si referire a acestora, care stabileste procedurile de referire a victimelor traficului de persoane catre institutiile de aplicare a legii si alte institutii. In 2012, guvernul a referit 352 de victime ale traficului de persoane catre institutii care ofera asistenta; in 2011, 417 victime au beneficiat de servicii sociale platite de stat. Autoritatile locale au finantat si au asigurat functionarea de adaposturi, unele dintre acestea destinate exclusiv victimelor traficului de persoane. In 2012, in aceste adaposturi au fost gazduite 112 victime ale traficului de persoane. ONG-urile au semnalat faptul ca aceste centre au restrans autonomia si libertatea de miscare a victimelor traficului de persoane. De la caz la caz, victimele au primit consiliere psihologica, au fost reintegrate in sistemul educational, programe de pregatire, asistenta juridica si ingrijire medicala. ONG-urile au pus la indoiala calitatea serviciilor oferite, in unele cazuri asistenta psihologica constand intr-o singura vizita la un psiholog si nu in ingrijire consistenta. In mod similar, reabilitarea copiilor care au fost victime ale traficului de persoane si sunt extrem de vulnerabili a constat in doar una sau doua vizite ale asistentilor sociali. Pe parcursul anului, s-a semnalat faptul ca in unele cazuri, asistenta psihologica platita de stat nu a fost adaptata nevoilor victimelor. In Bucuresti, cel mai mare oras din tara, nu a existat un adapost destinat exclusiv adultilor victime ale traficului de persoane, ceea ce a impiedicat acordarea de asistenta victimelor identificate in capitala sau ajunse aici in cursul procedurilor de repatriere. Guvernul a mentinut in apropierea granitelor sase centre de tranzit pentru copiii victime ale traficului de persoane, in ciuda faptului ca minorii identificati in strainatate au fost in cele mai multe cazuri repatriati cu avionul prin aeroportul din Bucuresti. Guvernul a furnizat ingrijire nespecializata pentru minorii care au fost victime ale traficului de persoane in cadrul centrelor de primire in regim de urgenta pentru copiii abuzati aflate in fiecare dintre cele 41 de judete si sase sectoare ale Bucurestiului. Guvernul a mentinut linia verde destinata sesizarii infractiunilor de trafic de persoane care a permis autoritatilor sa identifice victime si sa le indrume catre institutiile ce ofera asistenta. In perioada de referinta, autoritatile au amendat cateva victime ale traficului de persoane pentru prostitutie. Conform legislatiei romanesti, victimele de alta nationalitate au beneficiat de o perioada de reflectie de 90 de zile pentru a hotari daca doresc sa ramana in Romania, desi autoritatile nu au mentionat numarul de persoane carora li s-a acordat aceasta perioada de reflectie. Victimele de alta nationalitate pot primi permis de sedere pana la incheierea anchetei, desi nu li se permite sa lucreze in Romania in perioada de sedere temporara. Un numar mare de cetateni romani victime ale traficului de persoane au participat la actiunile penale; in 2012, 600 de victime s-au constituit in parte vatamata in procese si 205 victime au depus marturie, comparativ cu 882 si respectiv 123, in 2011.
 
Prevenirea traficului de persoane
Guvernul Romaniei si-a imbunatatit eforturile de prevenire a traficului de fiinte umane, prin continuarea desfasurarii de campanii intense de constientizare si coordonarea unei strategii nationale si a unui plan de actiune in vederea combaterii traficului de persoane. Agentia Nationala Impotriva Traficului de Persoane a continuat sa coordoneze politicile referitoare la traficul de persoane si mecanismul national de referire catre institutii. In perioada de referinta, Agentia a colaborat cu ONG-urile la elaborarea unei strategii nationale de lupta impotriva traficului de persoane pentru perioada 2012-2016 si a unui plan de actiune pentru perioada 2012-2014. In 2012, guvernul a desfasurat sase campanii nationale si regionale si 36 de campanii locale de informare in scoli generale, licee, panouri publicitare in statiile de autobuz, pe ecranele din statiile de metrou, in cinematografe si pe internet. O modificare din 2006 a Codului Penal interzice firmelor de recrutare inregistrate in Romania sa faciliteze exploatarea cetatenilor in strainatate, insa autoritatile nu au pedepsit pana acum nicio firma pentru activitati legate de traficul de persoane. Guvernul nu a semnalat luarea unor masuri speciale in vederea diminuarii cererii de servicii sexuale.
 
 Sursa: Ambasada SUA in Romania

Direcţionează 2%!

Direcţionează 2% din impozitul tău pe venit Citeşte mai mult...

Fii voluntar!

Dacă vrei să faci voluntariat...
Citeşte mai mult...