Antitrafic
10-10-2013
Raport de tara - 2004

Raportul de tara pentru Romania privind respectarea Drepturilor Omului in 2004

 
Ambasada Statelor Unite ale Americii - Comunicat de presa - 28.02.2005
 
Traficul de persoane 
 
Legea interzice traficul de persoane; totusi, acesta a continuat sa fie o problema serioasa. Au existat raporte potrivit carora politia a fost implicata in unele cazuri de trafic uman.
 
Legea defineste traficul de persoane ca fiind folosirea coercitiei pentru recrutarea, transportul, adapostirea sau primirea de fiinte umane pentru exploatare. Coercitia include frauda si utilizarea de identitati false. Exploatarea include sclavia, munca fortata, prostitutia, aparitia in filme porno, furt de organe sau alte situatii prin care drepturile omului sunt incalcate. Pentru minori cu varste sub 18 ani, nu este necesara dovedirea coercitiei.
 
Legea prevede 3 pana la 12 ani inchisoare pentru traficul cu minori cu varste intre 15 si 18 ani. Sentintele cresc de la 5 la 15 ani pentru traficul cu minori cu varste sub 15 ani, daca exista doua sau mai multe victime, sau daca victima sufera vatamari corporale grave sau probleme de sanatate. Sentinta pentru traficul care duce la moartea sau sinuciderea victimei este de 5 pana la 25 de ani. Aceste pedepse cresc cu 3 ani daca traficantul apartine unui grup al crimei organizate sau cu doi ani, daca este aplicata coercitia impotriva minorilor. Consimtamantul initial al persoanei traficate nu il absolva pe traficant de vinovatie.
 
Guvernul si-a sporit eforturile impotriva traficului, iar ofiterii de politie au continuat sa urmareasca diverse cazuri prin echipa de lucru implicate in lupta impotriva traficului de persoane. Politia a desemnat 15 ofiteri la cartierul general din Bucuresti si peste 87 de ofiteri in 15 centre zonale de pe teritoriul tarii pentru investigarea traficului cu persoane. Din cei 87 de ofiteri desemnati pentru centrele zonale, 42 erau femei care fusesera specializate in proceduri anti-trafic. Acesti ofiteri au continuat sa extinda activitatea intre diverse institutii si resurse locale alocate acestei probleme, iar guvernul s-a evidentiat ca un puternic participant in cooperarea regionala de aplicare a legii. In plus, guvernul, printr-un grup de lucru interministerial, a inceput procesul de creare a unui oficiu la nivel national, care sa coordoneze toate problemele legate de trafic si sa se concentreze pe protejarea victimelor. In timpul primelor noua luni ale anului, politia a identificat un total de 1.740 de victime ale traficului (573 femei, 391 barbati). Din acest numar, 217 erau minori (80 de baieti, 137 fete). Un total de 934 de persoane se aflau sub investigatie pentru infractiuni legate de trafic si, din septembrie, politia a arestat 162 de suspecti si a anihilat 208 retele de trafic. Autoritatile au obtinut 74 de sentinte finale, potrivit noilor legi privind traficul de persoane. Aceasta in comparatie cu anul 2003, cand politia a identificat 658 de infractiuni, a investigat 488 de persoane si a arestat 146, desfiintand 210 grupuri. 
 
Tara era membra a Initiativei de Cooperare Sud-Est Europene (SECI), o organizatie multinationala compusa din 12 guverne, cu scopul de a combate infractiunea transfrontaliera in regiune. Guvernul a participat activ cu alte state membre SECI in indeplinirea operatiunilor impotriva traficului. In februarie, cu asistenta din partea managerului roman al echipei de lucru privind traficul de persoane, victimele traficului cu carne vie dinspre Moldova au depus marturie intr-un tribunal din Serbia, ceea ce a rezultat in sentinte cu inchisoarea pentru 14 traficanti. In mai si iunie, investigatori din Romania si Turcia au intervievat victimele unei retele de trafic de carne vie din Turcia, care a rezultat in arestarea a cinci infractori si repatrierea imediata a cinci femei din Romania. In iulie, un procuror si un ofiter de politie au calatorit de la Bucuresti in Spania, pentru a ajuta la anihilarea unei operatiuni romanesti care traficase 40 de femei.
 
In timpul anului, Parchetul General a trimis procurori in toata tara pentru a instrumenta cazuri de trafic si conexe. Autoritatile au instrumentat cateva cazuri de proxenetism in timpul anului. Condamnarile bazate pe acuzatii sub incidenta legii privind traficul de persoane au continuat.
 
In septembrie, guvernul a participat la lansarea Operatiunii Mirage 2004 a Centrului Regional SECI de Combatere a Infractionalitatii, care a avut ca scop combaterea traficului si a migratiei ilegale in regiunea Balcanilor. In timpul operatiunii, politia a identificat 393 de victime romane si 261 de traficanti si a arestat sau pus sub acuzatie 130 de traficanti.
 
Tara a fost punct de origine si tranzit pentru fetele si femeile din Moldova si Ucraina, victime ale traficului de persoane, ca si din alte zone ale fostei Uniuni Sovietice, care au fost trimise pentru exploatare sexuala in Bosnia, Serbia si Muntenegru (incluzand Kosovo), Macedonia, Turcia, Albania, Grecia, Cipru, Italia, Franta, Germania, Ungaria, Olanda, Polonia, Spania si Emiratele Arabe Unite, Japonia si Coreea de Sud. Din cauza schimbarii modului de traficare, Organizatia Internationala pentru Migratie (OIM) a notat ca nu este posibila estimarea cu acuratete a numarului de femei victime ale traficului de persoane. In 2003, ruta de trafic si modurile de operare s-au schimbat. Tendintele recente indicau ca pentru a-si desfasura activitatile ilicite traficantii preferau sa inchirieze apartamente particulare, decat sa foloseasca baruri publice si bordeluri. Locatiile clandestine complicau deja dificila sarcina de a gasi victimele si permiteau traficantilor sa opereze fara prea mari ingrijorari in privinta autoritatilor locale. In 2003, mai putine victime au fost traficate in fosta Iugoslavie si un numar mai mare de victime au fost traficate spre Europa occidentala. Totusi, rutele de trafic au mers in general de la granita cu Moldova inspre alte tari din Balcani. Aceasta tendinta nu s-a schimbat pe parcursul anului. Iasi si Timisoara au ramas principalele centre de tranzit. In timp ce victimele erau, in principal, femei si fete traficate pentru exploatare sexuala, au existat rapoarte potrivit carora au fost traficati si barbati, in Grecia, pentru muncile agricole. 
 
Pentru acest an, OIM a raportat ca a asistat 130 de victime ale traficului de persoane, toate femei, si 16 minore. Dintre acestea, 120 de victime au fost repatriate, iar 21 au primit asistenta de integrare. 
 
In iunie, tara avea aproximativ 34.000 de copii in orfelinate, dintre care unele, potrivit informatiilor, nu acordau suficienta atentie pericolelor ca fetele sa fie traficate din institutiile in care se aflau. Persoanele luate cu forta din orfelinate, cu varste intre 16 si 18 ani, nu aveau documente de identitate, aveau putina educatie iar cateva dintre ele nu aveau, aproape deloc, calificare profesionala. ONG-urile au considerat ca multe fete din orfelinate nu erau constiente de pericol si cadeau victime ale retelelor de traffic uman.
 
Femeile erau frecvent recrutate de persoane pe care le cunosteau sau prin anunturi in ziare. Un prieten sau o ruda facea o oferta initiala, deseori spunand victimei ca ar urma sa obtina o slujba ca babysitter sau chelnerita. Potrivit OIM, majoritatea femeilor nu erau constiente ca vor fi obligate sa se prostitueze. Putine dintre femeile traficate au fost vandute pentru prostitutie de parinti sau soti sau rapite de retelele de trafic. Oficiali ai guvernului au raportat ca retelele de trafic pareau sa fie coordonate, in principal, de persoane fizice; mai multe retele locale de prostitutie erau active in traficul de persoane.
 
Guvernul a continuat sa recunoasca faptul ca o problema este coruptia din politie, in special la nivel local. Majoritatea ofiterilor corupti lucrau in Politia de Frontiera si Agentia Vamala. Guvernul a continuat sa pregateasca si sa faca schimbari de personal in agentiile insarcinate cu aplicarea legii, pentru imbunatatirea reactiei la traficul de persoane. Politia a continuat sa investigheze traficul suspect prin punctele de trecere a frontierei, Politia de Frontiera chestionand victimele si incercand sa ii identifice pe traficanti. Ofiterii Brigazii de Combatere a Crimei Organizate, desemnati sa investigheze probleme de trafic de persoane, i-au interogat pe suspectii care au fost identificati de victime. 
 
Legea cere guvernului sa protejeze victimele traficului si autorizeaza operatiunile sub acoperire si supravegherea electronica a traficantilor. Legea elimina, de asemenea, pedepsele penale pentru prostitutie, daca victima se preda autoritatilor sau coopereaza in investigatiile asupra traficantilor. 
 
In general, Guvernul a furnizat asistenta insuficienta victimelor repatriate. OIM, MAI si un numar redus de ONG-uri locale s-au ocupat de problemele ridicate de traficul de persoane. OIM si MAI au continuat sa coordoneze un adapost in Bucuresti pentru un numar de maxim 10 victime, cu asistenta din partea lucratorilor sociali ai Bisericii Ortodoxe Romane, ONG-uri din Bucuresti, si ai Oficiului National pentru Refugiati. ONG-ul Reaching Out a continuat sa aiba un adapost in Pitesti, iar ONG-ul local Alternative Sociale a continuat sa coordoneze un adapost in Iasi cu sprijinul OIM, Biserica Ortodoxa, si cu suport limitat din partea guvernului.  Guvernul a deschis doua din cele noua adaposturi cerute de lege; unul in Mehedinti si altul in Timis.
 
In timpul anului, numeroase materiale in mass-media si mesaje anti-trafic la televiziunea de stat au contribuit la o constientizare sporita a acestei probleme. Toate ministerele relevante au facut parte dintr-un Comitet coordonat de OIM, axat pe combaterea traficului de personae. OIM, sprijinit intr-o anumita masura de guverne straine, a continuat campania de informare a opiniei publice in legatura cu aceasta problema.

Direcţionează 2%!

Direcţionează 2% din impozitul tău pe venit Citeşte mai mult...

Fii voluntar!

Dacă vrei să faci voluntariat...
Citeşte mai mult...