Antitrafic
10-10-2013
Raport - Scoala de vara

Scoala de Vara pentru schimb de experienta si identificare de bune practici in cadrul programului de peer education pentru prevenirea traficului si reabilitarea copiilor victime ale traficului

- Raport -
Background:
 
In cadrul proiectului “Summer School for Peer Educators to mainstream Children Participation to Combat against Trafficking in Children” s-a organizat Scoala de Vara pentru schimb de experienta si identificare de bune practici in cadrul programului de peer education pentru prevenirea traficului si reabilitarea copiilor victime, in tabara scolara Bucsoaia, judetul Suceava, in perioada 21 – 27 august 2006. Durata taberei a fost de  56 ore (6 zile program 9:00–18:00 si 1 zi program 9:00– 11:00)
 
Acest proiect completeaza proiectul de 18 luni „Centre de Tineret pentru reducerea vulnerabilitatii la trafic si reintegrarea copiilor victime ale traficului in Bucuresti si trei judete selectate (Iasi, Botosani si Giurgiu)” implementat de Asociatia Alternative Sociale in perioada aprilie 2005 – septembrie 2006. Proiectul isi propune ca prin dezvoltarea centrelor de tineret in cadrul comunitatilor din Bucuresti, Iasi, Botosani si Giurgiu sa contribuie la a/ reducerea vulnerabilitatii copiilor/tinerilor la traficul de copii, b/ identificarea potentialelor victime si c/ facilitarea incluziunii sociale a victimelor retrase din trafic. Beneficiarii asteptati ai acestui program sunt 585 copii aflati in risc de trafic si 65 copii victime ale traficului. In vederea atingerii acestor obiective au fost identificati, pregatiti si mobilizati sa participe la activitatile din cele 14 Centre de Tineret 42 educatori de la egal la egal (peer educators) si peste 150 de tineri voluntari. Centrele de tineret au fost dezvoltate in incinta scolilor si sunt coordonate de catre cadre didactice (cazul Centrelor de Tineret administrate direct de catre scolile partenere) sau specialisti din ONG in cazul celor 4 Centre de Tineret administrate direct de catre organizatiile neguvernamentale partenere. UNICEF a co-finantat acest proiect.
 
Prezentul proiect si-a propus organizarea unei Scoli de Vara pentru educatori de la egal la egal, voluntari membri ai grupurilor resursa si beneficiari directi care sa contribuie la:
 
O1. Cresterea capacitatii echipelor centrelor de tineret de a realiza schimburi de experienta pe problematica Peer education pentru prevenirea traficului si reabilitarea copiilor victime ale traficului;
 
O2. Cresterea capacitatii echipelor centrelor de tineret de a identifica si documenta bunele practici din cadrul programului de Peer education pentru prevenirea traficului si reabilitarea copiilor victime ale traficului.
 
La activitatile din cadrul Scolii de Vara au fost 139 participanti (copii, tineri si adulti, peer-educatori, membri grup resursa si beneficiari din fiecare Centru de Tineret) dupa cum urmeaza: 115 copii, 14 animatori, 4 raportori, 3 organizatori, 1 consultant, 1 reprezentant ANPDC – USMC, 1 reprezentant Biroul International al Muncii Bucuresti. Acestia au fost impartiti aleatoriu in 4 grupe. In fiecare zi componenta grupurilor a fost alta pentru a facilita schimbul de experienta. Grupurile au fost eterogene din punctul de vedere al etniei, varstei, educatiei, background-ul familial etc. (Anexa I – Lista participantilor si Anexa II – Agenda  Scolii de Vara).
 
Evaluarea programului s-a facut prin aplicarea de chestionare, prin colectarea observatiilor zilnice ale echipei de coordonare (14 animatori, 1 consultant,  4 raportori) astfel:
 
1.      Chestionar de evaluare initiala ( aplicat in prima zi ) a vizat in principal:
 
¨         impactul pe care l-a avut programul de educatie de la egal la egal derulat in fiecare Centrul de Tineret asupra participantilor;
 
¨         identificarea nevoilor de informare/formare pe care le resimt participantii. 
 
2.      Chestionar de evaluare finala (aplicat in ultima zi ) si a vizat in principal:
 
¨         impactul pe care l-a avut programul de educatie de la egal la egal derulat in cadrul Scolii de Vara asupra participantilor;
 
¨         gradul in care acest program a raspuns asteptarilor si nevoilor de informare/formare resimtite de participanti;
 
3.      Observatiile zilnice facute de catre animatori au fost discutate de catre consultant cu fiecare echipa de animatori la finalul fiecarei zile cu scopul adaptarii sesiunilor la nevoile participantilor si oferirii de feed-back animatorilor tineri.
 
4.      Evaluarea realizata de catre cei 4 raportori externi s-a bazat discutii zilnice cu peer educatori, beneficiari si membrii grupurilor resursa luand in considerare :
 
¨         agenda zilnica;
 
¨         metodologia utilizata de catre animatori,  gradul in care activitatile au fost antrenante si participative conform principiilor peer education;
 
¨         identificarea principalelor subiecte si situatii puse in discutie pentru realizarea schimbului de experienta;
 
¨         descrierea bunelor practici identificate de catre participanti pe parcursul zilei
 
I. Evaluarea privind O1. Cresterea capacitatii echipelor centrelor de tineret de a realiza schimburi de experienta pe problematica Peer education pentru prevenirea traficului si reabilitarea copiilor victime ale traficului
 
1.      Analiza raspunsurilor la Chestionarul de evaluare initiala a evidentiat faptul ca pentru toti participantii la Scoala de Vara activitatile din Centrul de Tineret au avut un impact pozitiv. Marea majoritate recunosc ca au invatat multe lucruri despre a/ copiii in dificultate, b/ cum se poate lucra in echipa pentru a-i ajuta pe altii; b/ cum pot comunica si relationa mai bine cu cei din jur. De asemenea au declarat ca si-au schimbat mentalitatea, atitudinile si comportamentul, au devenit mai activi si mai responsabili, sunt mai increzatori in sine. „Sunt mai energic, mai activ, mai plin de initiativa.”; „Acum stiu sa imi folosesc timpul liber!”; „Am devenit mai calm, mai sociabil ...am invatat sa ascult”; „Am descoperit multe moduri educative de a te distra.”; „Am invatat sa fiu mai optimist ... mai mult interes si o mai mare dorinta de afirmare si ajutare a celorlalti”.  
 
La experienta cea mai placuta pe care au trait-o in Centrul de Tineret cei mai multi participanti au trecut campaniile de informare si marsurile/activitatile organizate pe 12 Iunie, primul zambet pe fata unui copil trist sau primul caz rezolvat, petrecerile de Craciun cand unii copii au primit pentru prima data un cadou, crearea de materiale informative sau pentru ornarea Centrului, prezentarea pieselor de teatru pe o scena adevarata sau faptul ca sunt printre copii si se simt in siguranta.
 
Ca cea mai neplacuta experienta din care au invatat ceva,
 
- cazurile nerezolvate a unor copii,
 
- indiferenta comunitatii sau a autoritatilor si neparticiparea reprezentantilor acestora la intalnirile consultative si la alte activitati la care au fost invitati..
 
Ca si nevoi de informare/formare resimtite de participanti au fost mentionate:
 
-         schimbul de experienta,
 
-         dezvoltarea abilitatilor de comunicare si relationare/lucru in echipa,
 
-         cresterea increderii in sine si formarea / intarirea unor trasaturi precum calm, incredere, curaj, initiativa..
 
Raspunsurile din Chestionarul de evaluare finala demonstreaza ca gradul ridicat in care acest program a raspuns asteptarilor si nevoilor de informare/formare ale participantilor. Media notelor acordate programului Scolii de Vara este de 8.88. Marea majoritate a participantilor au mentionat ca si-au dezvoltat abilitati de comunicare si colaborare si ca au aflat informatii noi despre munca copiilor si despre traficul de copii. De asemenea, mai multi respondenti au mentionat ca abilitati dezvoltate in timpul Scolii de Vara: vointa, empatia, increderea in sine, lucrul in echipa. Exercitiile, jocurile si activitatile din tabara au fost interesante, atractive/antrenante, utile si punctate cu note maxime.
 
Singurele probleme mentionate de catre participanti au fost cele legate de igiena din sala de mese si curatenia din camere si din cluburi care au fost deficitare.
 
 
2.      Discutiile zilnice purtate de catre consultant cu fiecare echipa de animatori pe marginea observatiilor zilnice facute de catre animatori, precum si cele cu participanti la tabara au evidentiat faptul ca cele mai apreciate activitati realizate in tabara au fost:
 
- competitiile sportive              
 
- concursul de orientare turistica „Cercetasii” si toate jocurile  care au presupus colaborare
 
- lucru in echipa si schimb de experienta.
 
La intrebarea adresata la 42 de participanti: „Care a fost momentul in care crezi ca ai aflat cele mai multe lucruri noi despre colegii din celelalte Centre de Tineret?” 35 au raspuns „Parada costumelor si spectacolele oferite de fiecare echipa.”  
 
3.      Evaluarile realizate de catre cei 4 raportori externi au demonstrat ca:
 
¨         Programul s-a derulat in toate cele 4 grupuri de lucru conform agendei zilnice. Totusi,  in unele situatii  exercitiile si jocurile propuse au fost schimbate la sugestia copiilor.
 
¨         Metodologia utilizata de catre animatori s-a bazat pe activitati si exercitii apreciate ca fiind in mare si foarte mare masura antrenante si participative, conform principiilor peer education. De asemenea, toti cei 4 raportori externi au considerat ca aceste activitati au contribuit in mare masura la atingerea celor 2 obiective.
 
¨         Principalele subiecte si situatii pozitive puse in discutie pentru realizarea schimbului de experienta in cele 4 grupuri de lucru au fost:
 
- „Povestea noastra” - exercitiu pentru punctarea modalitatilor de identificare si de interventie in lucrul cu copiii la risc  
 
- „Un mediu sanatos, o viata sanatoasa” - activitati de informare realizate de fiecare centru; interventia individuala prin jocuri de rol, activitatile de timp liber din cadrul exercitiului
 
- „Alegeri”-  analiza SWOT
 
¨         Principalele subiecte si situatii negative puse in discutie pentru realizarea schimbului de experienta in cele 4 grupuri de lucru au fost: situatiile in care copiii nu sunt ascultati/nu sunt luati in serios de adulti si nu mai au curajul sa-si exprime opiniile.
 
II. Evaluarea privind O2. Cresterea capacitatii echipelor centrelor de tineret de a identifica si documenta bunele practici din cadrul programului de Peer education pentru prevenirea traficului si reabilitarea copiilor victime ale traficului.
 
Urmatoarele bune practici au fost identificate de catre echipele centrelor de tineret:
 
¨         Posibilitatea ca victima sa devina peer educator si sa vorbeasca din propria experienta
 
¨         Exercitiul „Grupul de experti” pentru realizarea diferitelor activitati de informare si constientizare
 
¨         Implicarea efectiva a copiilor si tinerilor in conceperea, organizarea, realizarea, evaluarea de proiecte si campanii, inclusiv piese de teatru
 
¨         Participarea la schimburi de experienta/seminarii in tabere si scoli de vara a tuturor membrilor CT, cu formatori/animatori din alte centre/localitati
 
¨         Echipele CT formate din adulti si copii
 
¨         Utilizarea jocului de rol pentru intelegerea cat mai reala a unor situatii mai ales pentru interventia individuala si moderarea/animarea activitatilor din cadrul interventiei de grup
 
¨          Identificarea copiilor la risc sau victime in mediul stradal (CT Salvati Copiii Bucuresti si CT Salvati Copiii Iasi)
 
¨         Concursul de orientare turistica pentru consolidarea echipei, gestionarea pozitiva a situatiilor emotionale dificile care apar in echipa si pentru activitatile din cadrul interventiei de grup
 
¨         Exercitiul „Alegeri” pentru realizarea analizei SWOT a activitatii CT si pentru planificarea activitatilor viitoare.
 
¨         Concursul De la Start la Finish organizat pentru beneficiarii CT si copiii din comunitate constand in mai multe probe la care acestia participa impreuna: desene pe asfalt/pe panza, teatru de strada etc.
 
¨         Campaniile prin teatru atat pentru constientizare si informare cat si pentru identificare si interventie
 
¨         Formarea unei „comunitati” unite in CT
 
¨         Tabara „Salatruc” pentru formare de peer educatori
 
¨         Tabara „Bucsoaia” pentru schimb de experienta si motivarea peer educatorilor
 
Aceste Bune Practici au fost discutate/prezentate de catre fiecare centru in grupuri de lucru si urmeaza sa fie documentate si prezentate in cadrul unei conferinte de presa ce sa va organiza la sfarsitul proiectului desfasurat de Asociatia Alternative Sociale.
 
III.  Concluzii despre Impactul intregului program asupra participantilor:
 
Raspunsurile celor 80 de participanti intervievati (25 peer educatori, 25 membri grup resursa, 25 beneficiari si 5 coordonatori de Centru de Tineret)  releva urmatoarele aspecte:
 
La intrebarea: Ce s-a schimbat in viata ta ca urmare a participarii la activitatile din Centrul de Tineret?
 
Cei mai multi peer educatori au raspuns ca au devenit mai comunicativi, mai sociabili, mai responsabili si acum sunt mai increzatori in fortele lor. Ei considera ca acum sunt mai calmi, au mai multa rabdare si sunt mai receptivi la problemele copiilor aflati in risc. De asemenea, 2 respondenti cred ca si-au dezvoltat abilitatile artistice si cele organizatorice/de lucru in echipa; 3 respondenti sustin ca acum constientizeaza ca multi oameni in jurul lor au probleme mult mai mari in viata.
 
Marea majoritate a membrilor grupurilor resursa considera ca acum sunt mai buni si mai toleranti pentru ca ei au fost ajutati si pentru ca li s-a oferit sansa sa ajute si ei la randul lor alti copii. Ei recunosc ca au acumulat multe informatii despre trafic si despre exploatarea copilului si ca si-au dezvoltat deprinderi si abilitati de comunicare si relationare.
 
Beneficiarii care au fost intervievati apreciaza cel mai mult faptul ca si-au facut prieteni si ca s-au intors la scoala unde invata mai bine. Unii recunosc ca au cel mai important lucru care li s-a intamplat este ca au invatat sa scrie si sa citeasca/ca nu au abandonat scoala datorita participarii la activitati in CT.  Un  singur respondent a mentionat ca in urma participarii la activitatile din CT ar avea mai putin timp liber si profesorii si-au schimbat in atitudinea fata de ea (in rau).
 
Toti cei 4 coordonatori de CT au raspuns ca acest program a fost mai greu de coordonat decat s-au asteptat insa si satisfactiile au fost mai mari. De asemenea, acestia cred ca echipele Centrelor de Tineret pe care le coordoneaza sunt din ce in ce mai puternice si sunt multumiti de faptul ca permanent intra noi membri in echipa. 1 respondent crede ca programul este frumos si util dar ireal de realizat asa cum este conceput si spune ca dupa participarea la acest proiect a invatat sa ceara mult mai multe informatii inainte de a accepta o anumita colaborare.
 
Toate acestea alcatuiesc tabloul prezentarilor, aplicatiilor si dezbaterilor realizate pe parcursul Scolii de Vara din tabara scolara de la Bucsoaia, judetul Suceava in perioada:
 
21 august 2006 - Ploaie si vant la sosirea in tabara
27 august 2006 Focul de tabara la sfarsit
Anexa I:  Lista participanti
¨                  invatator Florica Lobda, Scoala nr. 6 „Savin Popescu” Giurgiu
 
¨                  profesor Angela Andrei, Scoala cu clasele I –VIII Bucsani
 
¨                  profesor Natasa Delia Maier, Colegiul Tehnic de Industrie Alimentara „Dumitru Motoc”, Bucuresti
 
¨                  profesor Catalina Gheorghe, Grupul Scolar „Nichita Stanescu”, Bucuresti
 
¨                  profesor Adina Nastasie, Organizatia Salvati Copiii Romania
 
¨                  profesor Marioara Taranu, Grup Scolar „Stefan cel Mare si Sfant” Vorona
 
¨                  profesor Ioan Tarsa, Scoala cu clasele I –VIII Lunca Cetatuii
 
¨                  profesor Iulia Nohai, Grup Scolar „V. M. Craiu” Belcesti
 
¨                  profesor Eugenia Budaca, Liceul Teoretic „Dr. Mihai Ciuca” Saveni
 
¨                  profesor Dana Faraon, Liceul Teoretic „Lascar Rosetti” Raducaneni
 
¨                  asistent social Nelu Ivanusca, Organizatia Salvati Copiii, Filiala Iasi
 
¨                  student George Pascaru, Asociatia Alternative Sociale Iasi
 
¨                  profesor Lidia Neculaes, Liceul „Bogdan Voda” Halaucesti
 
¨                  profesor Loredana Botezatu, Asociatia Tempustin Botosani
 
 
 
Consultant si raportor: psihopedagog Liviu Magurianu – Organizatia Salvati Copiii, Filiala Iasi
 
Reprezentant ANPDC: d-na Mihaela Vlajie, observator din partea Unitatii Specializate pe Munca Copilului
 
Coordonator proiect: Nicoleta Azoitei – Asociatia Alternative Sociale Iasi
 
Organizatori:
 
*           Adela Serea – coordonator regional de proiect pe zona de nord, Asociatia Alternative Sociale Iasi
 
*           Liliana Bibac – coordonator regional de proiect pe zona de sud, Organizatia Salvati Copiii Romania
 

 

Direcţionează 2%!

Direcţionează 2% din impozitul tău pe venit Citeşte mai mult...

Fii voluntar!

Dacă vrei să faci voluntariat...
Citeşte mai mult...

Newsletter

Nr. crt.

Centrul de tineret

Nume si Prenume

  1.  

Asociatia Alternative Sociale

NITA Maria

  1.  

DASCALESCU Georgiana

  1.  

DASCALESCU Madalina

  1.  

MOVILA Ioana

  1.  

NESTOR Anca

  1.  

OLTEANU Mihaela

  1.  

SANDOR Gabriela

  1.  

SPIRIDONESCU Robert

  1.  

IFRIM Remus - raportor

  1.  

GINJU Liviu- raportor

  1.  

SINCU Alina - raportor

  1.  

Salvati Copiii Iasi

ALEXANDRESCU Bogdan

  1.  

DRUGAU Diana

  1.  

MIGHIU Corina

  1.  

OLARU Dumitrita

  1.  

POPA Alina

  1.  

POPOVICI Laura

  1.  

SUMANARIU Cristina

  1.  

MAGURIANU Ionut

  1.  

Raducaneni

DURA Noria

  1.  

GACEA Flavia

  1.  

LUPU Iuliana

  1.  

MELINTE Carmen

  1.  

OLARIU Elena

  1.  

SIMON Simona

  1.  

TODERICA Andreea

  1.  

VISAN Ionut

  1.  

Belcesti

APETREI Alexandra

  1.  

COJOCARU Codruta

  1.  

MIHAI Alina

  1.  

PALAGHIU Marian

  1.  

POPESCU Daniela

  1.  

POPESCU Ionut

  1.  

APETREI Cristina

  1.  

TIMOFTE Mihaela

  1.  

URSACHE Costache

  1.  

Halaucesti

PLESCA Luiza Madalina

  1.  

BALHUC Luiza

  1.  

BALAN Georgiana

  1.  

GURGU Ana

  1.  

GURGU Camelia

  1.  

GURGU Viridiana

  1.  

BLAJUT Lucia Petronela

  1.  

TUDORACHE Monica

  1.  

PAL Marta Maria

  1.  

Lunca Cetatuii

BALTAG Elena